• Elise Berkvens

Yoga in moeilijke tijden

Bijgewerkt: feb 4

Yoga in moeilijke tijden laat zien hoe effectief het is. Meestal denken we er niet aan om regelmatig onszelf te verzorgen als het goed gaat. Maar als we in het nauw gedreven zijn door een ziekte of ons emotioneel wankel voelen, komt yoga als een daadkrachtige redder in nood naar voren: het helpt je op een zachte manier om je aandacht te richten op wat is. Het rustpunt in jezelf ervaren, in plaats van dingen die komen en gaan zoals gedachtes in de vorm van piekeren of alleen maar beperkte situaties, worden zichtbaar gemaakt vanuit een groter veld waar je meer voeling mee gaat krijgen. Yoga versterkt ook onze balans tussen de linker- en rechterhersenhelft door de cognitieve stimulans van coördinatie oefeningen. Het laat je lichaam bewegen, natuurlijker aanvoelen en jouw hartgebied en zenuwbanen beter doorstromen. Ook als je je lichaam niet zo goed kunt voelen door pijn of evenwichtsstoornissen (zoals in mijn geval de afgelopen maand) kan yoga je helpen om toch de focus in je hele lichaam te verspreiden met aandacht, visualisatie, ademhaling en beweging. De vitaliteit van je organen wordt ook aangesproken. Ook wordt je para-sympathisch zenuwstelsel aangesproken die er voor zorgt dat je meer in de ontspanning kunt gaan.


In de afgelopen maand heb ik vooral de eerste twee weken weinig kunnen doen behalve liggen op de grond of voorzichtig van liggen naar zitten verschuiven. Met misselijkheid, evenwichtsstoornissen, claustrofobie in mijn hoofd, migraine, weinig gevoel in mijn linkerkant van mijn lichaam en een verstoord zicht leek het wel alsof mijn leefwereld / overlevingsveld zich beperkte tot een kleine radius voorbij mijn lichaam. Ik voelde me opgesloten in mijn lijf. Maar wanneer ik mij richtte op mijn yoga-programma voelde ik wat verlichting om me door de lange dagen te slepen: door mijn lichaam zachtjes wakker te tokkelen met do-in (weg naar binnen) technieken, stretches, zachte tai-chi bewegingen -die je ook terugvindt in Dru yoga- en yogareeksen, werd mijn gebied waarin ik mij weer veilig voelde weer wat ruimer. Ook het beoefenen van milde cardio-oefeningen met veel links-rechts oefeningen haalden mij even weg uit het doem-denken in mijn hoofd dat ik niet meer beter zou worden. Aanvullend werkten Shiatsu en Osteopathie behandelingen - met het nodige geduld - zeer ondersteunend in dit proces om meer in de ontspanning te kunnen gaan en de doorstroming te bevorderen.






Hoe komt het dan, dat ik dit niet meer dagelijks zoveel doe nu ik mij weer beter voel? Het zelf herstellend vermogen van mijn lichaam is weer gerepareerd. Toch voel ik dat ik altijd meer mag zorgen voor mijn lichaam dan ik voorheen deed: voordat ik deze aandoening kreeg, die zich aandiende na een felle reactie op een behandeling om mijn bewegingsapparaat te verbeteren. Op een of andere manier was ik al wat overprikkeld voor ik er in tuimelde. Mijn zenuwstelsel en maag raakten overprikkeld en deze sessie was de druppel.


Soms hopen gedachtes zich op, in bijvoorbeeld de vorm van angsten of zorgen, zonder dat je het in eerste instantie door hebt. Deze laag kan zich net onder je dagdagelijkse bewustzijn afspelen. En dan kan het je ineens overvallen als je een periode wat minder aandacht besteedde aan jezelf.

Belangrijk: voel jezelf dan niet schuldig. Dit is menselijk :-) Toch is er altijd ruimte voor verbetering. Een proces zoals dit heeft mij geholpen om deze diepere laag te transformeren naar meer ruimte in mezelf. Ik voel me veiliger en krachtiger in het leven staan dan voorheen.

Naast de oefening om aandachtig te zijn voor wat er onder je radar is, is het ook nog eens zalig en gezond om regelmatig met je lichaam bezig te zijn, gelinkt aan adem, coördinatie en beweging.


Ik maak voortaan meer ruimte om yoga te doen, al is het maar even staan op mijn matje en voelen hoe het met mij gaat voordat de dag begint. Ik ben zo dankbaar voor een lichaam dat grotendeels doet wat ik wil. Ik sta eerder op, of ik zorg eerst dat ik een 10-tal minuten iets voor mezelf gedaan heb voordat ik begin aan de to-do lijst of de rush van de dag. Ja, ook ik ken die :-)

Ook tussendoor controleer ik hoe mijn ademhaling is. Of ik niet teveel inadem, of dat ik mijn adem vast houd. Oh wat hou ik van mijn lichaam!!








Shiatsu & yoga © 2019 webdesign by Elise Berkvens

  • Facebook
  • Instagram